Je kunt je aanmelden voor de Meet Up 078 & 010 van 24 januari 2024

Op 24 januari organiseren Meet Up 078 en Meet Up 010 samen een inspirerende avond in het Nationaal Onderwijs Museum in Dordrecht. De avond duurt van 19.00 uur tot 21.30 uur.

Via de onderstaande link kun je je aanmelden voor de komende Meet Up. Je ontvangt na aanmelden een bevestiging en in januari mailen we alle deelnemers een programma.

Wacht gelet op de capaciteit van het museum niet te lang met je aanmelding. Tijdige aanmelding helpt ons bovendien om de avond tijdig en goed te organiseren. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via meetup078(@)gmail.com.

Klik hier om het aanmeldingsformulier te openen

Op de avond van de Meet Up kun je een keuze maken uit verschillende workshops. Komende weken publiceren we hier een korte beschrijving van elke workshop.

Workshop 1: Nationaal Onderwijsmuseum expositie Aahhh..!

Martine Blijdorp, educatie Nationaal Onderwijsmuseum, verzorgt bij de Meet Up van woensdag 24 januari een workshop over de nieuwe expositie Aahhh..!

“Voor professionals en studenten in het onderwijs ontwikkelen we op dit moment een educatief programma waarbij ze kennis maken met de diverse onderwerpen binnen seksualiteit en relaties. Door middel van een stukje drama en theater zullen de deelnemers zich enkele tools eigen maken waardoor ze zelfverzekerd seksuele en relationele vorming kunnen doceren. Tijdens de workshop op 24 januari kunt proeven van dit programma. Aan het einde weet u hoe u positief over seksualiteit kunt praten met leerlingen. Ook ontvangt u tools om eigen grenzen in de gaten te houden en hoe u deze op een rustige manier aan kunt geven aan leerlingen. Uiteraard is er ruimte voor gesprek en het uitwisselen van ervaringen of stellen van vragen. Wie zien u graag de 24e!”

Docenten basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de workshop.

Meer over de expositie Aahhh..!: Over lichaam, seksualiteit, gender en consent en Feestelijke opening nieuwe tentoonstelling Aahhh..!

Workshop 2: Werk maken van loopbaanregie

Ria de Gooijer, projectleider Duurzaam Docentschap bij de Educatieve Alliantie Zuid-Holland, verzorgt bij de Meet Up van 24 januari een workshop over Werk maken van loopbaanregie.

“Met plezier werken in het onderwijs én daarbij ruimte krijgen om keuzes te maken die het werken voor jou ook uitdagend en inspirerend houden. Of je nu leraar, schooldirecteur, beleidsmedewerker, zij-instromer of student bent, dit is wat je graag voor jezelf wilt en ook je collega’s gunt. Dat plezier en die inspiratie maken dat jullie samen als schoolorganisatie het beste onderwijs kunnen maken voor jullie leerlingen.

Veranderingen in de maatschappij hebben invloed op de rol van onderwijsprofessionals en vragen om reacties van schoolorganisaties. Dat leidt  tot nieuwe samenwerkingsvormen, anders organiseren, de inzet van vakexperts en flexibele roosters. De samenstelling van teams verandert, er ontstaan nieuwe rollen. Hoe beweeg jij je binnen dit veranderende onderwijs? Wanneer voel jij ruimte voor loopbaanregie? Wat heeft jou geholpen regie te nemen of wat heb je nodig om dit te kunnen? Loopbaanregie gaat daarbij niet alleen over doorgroeien naar nieuwe rollen, maar ook over het vinden van mogelijkheden tot groei binnen de rollen.

Er zijn suggesties uit theoretische inzichten en toolboxen over duurzame inzetbaarheid en loopbaanregie. De vraag die daarbij vaak blijft hangen is: hoe organiseer je dat binnen de kaders van je rol? Waar begin je, en hoe kan je vanuit waar je nu staat daar naar toewerken? En hoe kun je aan die groei werken in verbinding met het hele team?

Op 24 januari voert Ria de Gooijer graag met jou het gesprek hierover. In het project Duurzaam Docentschap zijn we bezig dit gesprek ook in besturen te starten. We gaan er daarbij vanuit dat de verschillende rollen in een organisatie elkaar nodig hebben om echt werk te kunnen maken van loopbaanregie. Daarom zijn voor deze workshop ook alle onderwijsprofessionals die ín en/of buiten de klas werken, beginnend of heel ervaren, van harte uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek.

In de workshop worden toolboxen gedeeld die inzicht geven in de breedte van mogelijke loopbaanpaden en zullen we voorbeelden uitwisselen van scholen die stappen zetten met ‘anders organiseren’. Na afloop van de workshop heb je concrete materialen om verder over na te denken of om het gesprek in je eigen omgeving mee te starten.”

Workshop 3: Diet en Jan: leven en liefde in oorlogstijd

Peter Barendregt, oud-docent geschiedenis bij het Johan de Witt gymnasium, biedt bij de Meet Up van woensdag 24 januari een workshop over Diet en Jan Kloos. In de workshop is er aandacht voor de vraag hoe je in je klas het gesprek over oorlog en vrijheid kunt voeren rondom 4 en 5 mei. Naast docenten voortgezet onderwijs worden ook leerkrachten groep 7-8 basisonderwijs en mbo van harte uitgenodigd.

Peter: ‘In de workshop “Diet en Jan: leven en liefde in oorlogstijd” staat uniek nieuw lesmateriaal (werkschrift en website) voor het VO over de Tweede Wereldoorlog centraal.

Dina (Dientje, Diet, Doesjka) Barendregt zag, net 16 jaar, vanuit Dordrecht samen met haar vader het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940 en besloot in verzet te komen. Ze trad op tijdens illegale huisconcerten bij Joodse Dordtenaren, verspreidde verzetskranten en regelde adressen en bonkaarten voor onderduikers. Ondertussen behaalde zij haar gymnasium B diploma en een jaar later het Staatsexamen gymnasium A.
In 1944 werd ze verliefd op Jan (Janosj) Kloos, met wie zij samen spioneerde door Duits geschut op het Eiland van Dordrecht in kaart te brengen. Enkele dagen na hun huwelijk werden ze opgepakt en opgesloten in de strafgevangenis in Utrecht. Jan werd door de Nazi’s gefusilleerd, Diet kwam vrij en zette haar activiteiten in het verzet voort. Toen de bevrijding kwam was zij een 20-jarige weduwe.

Scholiere in verzet – Liefde in oorlogstijd – Herinnering, en de nalatenschap van Diet, een koffer met origineel materiaal aan documenten, foto’s en objecten, waren het uitgangspunt voor 65 vierdeklassers van het Johan de Witt-gymnasium. Met als doelstelling het maken van een werkschrift, een website en een tentoonstelling. Want we willen, als onderzoekers en docenten, het verhaal van vrijheid en vrede doorgeven, maar wel door leerlingen te bevragen op inhoud en presentatie. Dat hebben we gedaan door hen in te zetten in het proces van onderzoeken, de keuze van beelden, didactiek en vormgeving. Wat spreekt jou aan, hoe gebruiken we het materiaal, wat is de boodschap?

De deelnemende leerlingen gaven achteraf aan dat ze het heerlijk vonden om zelf onderzoek te mogen doen met origineel materiaal, maar toch ook wel spannend omdat de gebruikelijke structuur ontbrak; ze moesten gaandeweg ontdekken welke zinvolle bijdrage te leveren aan werkschrift, website en tentoonstelling en allerlei keuzes maken over betrouwbaarheid, zeggingskracht en bruikbaarheid van het materiaal. Gaande het proces werden ze steeds enthousiaster, vooral toen het duidelijk werd dat er onder hun handen een professioneel vormgegeven werkschrift en website ontstonden. Bij de lancering daarvan op school, tijdens een avond voor de leerlingen, hun ouders en docenten, liepen ze als pauwen zo trots rond en vertelden honderduit over hun bijdrage aan het geheel. Een glimp daarvan hoort u in de podcast op de website: www.dietkloos.nl

In deze workshop wordt het materiaal gepresenteerd, met de achtergronden van het ontstaan ervan. Vervolgens ga ik graag in gesprek over de vraag: hoe is dit materiaal te gebruiken in de les? En we eindigen met een kort overzicht van de geplande activiteiten in het kader van Diet Kloos 100.”

Workshop 4: Geletterdheid en leesbevordering

Geert Vermeegen, onderwijsadviseur PO lezen, en Marjan de Rijke, docent Engels, gaan tijdens de Meet Up graag in gesprek over hoe scholen en verschillende organisaties kunnen bijdragen aan geletterdheid en leesbevordering.

Vanuit zijn masterstudie aan de universiteit van Canterbury rondom the braided river theory deelt Geert graag zijn ervaring en kennis samen met Marjan die een ruime ervaring heeft als docent op het Emmauscollege.

Samen met deelnemers gaan ze in gesprek over de vraag: hoe ver gaat de cirkel van invloed van de school als het aankomt op taal- en leesontwikkeling? Welke lessen leren we uit onderzoek en de praktijk?

Geert en Marjan trekken samen op met andere onderwijsmakers binnen Rotterdam onder de noemer: Heel Rotterdam leest. Wil je jouw ervaring met effectieve aanpakken delen? Heb je vragen over geletterdheid en leesbevordering? Doe dan mee met het gesprek over wat werkt.

Je bent van harte uitgenodigd als leraar, leraarondersteuners, onderwijsassistent en opleider om aan het gesprek deel te nemen. Het gesprek richt zich op geletterdheid en leesbevordering van basis- tot hoger onderwijs.

Een gedachte over “Je kunt je aanmelden voor de Meet Up 078 & 010 van 24 januari 2024

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *