Energiek & uitgerust!

Komende weken posten we regelmatig een video van een onderwijscollega. Met een spark, een dosis energie of een tip om eens goed uit te waaien!

Deze week Zeljka Simic, vitaliteitsexpert.

Eet drie keer per dag zonder tussendoortjes voor meer energie

Vanuit de oertijd kennen we geen Liga koekjes of Snelle Jelle ontbijtkoeken. De voedingsindustrie heeft ons doen geloven dat vaker op een dag eten gezond zou zijn. Helaas is ons lichaam daar helemaal niet voor gemaakt. Alles wat wij eten moet in ons lichaam afgebroken worden tot voedingsstoffen (vitamines, vezels, mineralen). Dit proces kost jou energie. Hoe vaker je dus eet hoe vaker energie verloren gaat aan het verteren van voeding. Mijn tip voor iedereen om een stabiel energielevel gedurende de dag en avond te houden is: eet slechts drie maaltijden per dag. Zit er tussen je lunch en je avondeten meer dan 5 uur dan kan je een gezonde snack overwegen. Werk hier stap voor stap naar toe en zorg dat de maaltijden die je eet voedzaam genoeg zijn om geen honger te ervaren. Heb je hier hulp bij nodig hoe je dit stap voor stap kunt doen? Stuur mij via Instagram @healthbyzeljka een berichtje. Ik help je graag verder!

3 x 5 regel voor meer mentale rust

Als vitaliteitsexpert speciaal voor het onderwijs hoor ik vaak van docenten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals dat ze continu aanstaan. In de klas met zoveel leerlingen is dat logisch echter daarna en vooral ’s avonds zou je eer mentale rust kunnen en moeten ervaren. Aangezien wij duizenden prikkels per dag moeten verwerken is het belangrijk om je brein de rust te gunnen om dat ook te doen. Doe je dat niet dan raakt je hoofd overvol, verlies je overzicht, reageer je geïrriteerd of kortaf om uiteindelijk uitgeput te raken. Gebruik de 3 x 5 regel om gedurende je werkdag je brein rust te gunnen. Neem 3 keer op een dag 5 minuten de tijd om helemaal niets te doen. Niet te lezen, niet door je telefoon te scrollen of muziek te luisteren maar simpelweg voor je uit te staren. Dit is namelijk de enige echte pauze en ontspanning voor je brein.

Wil je meer praktische tips en inzichten hoe je mentale rust bereikt? Volg mij op Instagram (@healthbyzeljka) of LinkedIn (Zeljka Simic)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *